Skip to content

Sprocket Chain

    Sprocket Chain

    In cases where the center distance of the shafts intended to transmit power and motion is high, the sprocket is the gear form ensuring motion transmission with thanks to a chain.

    Zincir dişlisi, bir zincire, palete veya diğer delikli veya girintili malzemeye geçen dişlere sahip profilli bir tekerlektir. Dişliler, iki şaft arasında dönme hareketini iletmek veya bir palete, banda vb. doğrusal hareket kazandırmak için kullanılır. Dişliler genellikle bisikletlerde, motosikletlerde, paletli araçlarda ve diğer makinelerde kullanılır.

    There are teeth suitable for the chain on the sprockets. The sprockets do not run in contact with each other and both gears move in the same direction. Although the distance between the sprockets increases, they can provide high torque. However, they are noisy at high revolutions. The chain used must be taut to allow sprockets to work efficiently. Otherwise, it works noisy and inefficiently.

    Zincir dişlisi imalatı, makaralı zincirlere uyumlu dişlilerin yapılması işlemidir. Makaralı zincirler birbirine pimlerle bağlanan makaralardan oluşur. Makaralar dişlilerin dişleri arasındaki boşluklara oturarak dönme hareketini aktarır.

    Zincir dişlisi imalatı aşağıdaki adımları içerir:

    Dişli profilinin tasarlanması ve dişlinin boyutlarının ve parametrelerinin hesaplanması. Bunlar arasında hatve, diş sayısı, çap, diş şekli, göbek stili vb. yer alır. Bu hesaplamalara yönelik formüller ANSI (Amerikan Ulusal Standartlar Enstitüsü) veya ISO (Uluslararası Standardizasyon Örgütü) standartlarına dayanmaktadır.

    Sprocket Chain Amerikan standartları ANSI B29.1 ve Alman DIN standartları gibi bilinen dişli imalat standartlarında imal edilmektedir. En çok kullanılan zincir dişli standartları Alman DIN 8187 ve 8188 standartlarındadır.

    Dişlinin istenilen şekil ve boyutta kesilmesi. Bu, tornalama, frezeleme, dövme veya döküm yöntemleriyle yapılabilir.

    Dişli boşluğundaki dişlerin şekillendirilmesi. Bu, azdırma, şekillendirme, frezeleme veya broşlama yöntemleriyle yapılabilir. Kesici takım istenen diş şekliyle aynı profile sahip olmalıdır.

    Dişlerin ve dişlinin yüzeyinin bitirilmesi. Bu taşlama, honlama, alıştırma veya traşlama yöntemleriyle yapılabilir. Bitirme işlemi dişlerin doğruluğunu ve kalitesini artırır, gürültüyü ve aşınmayı azaltır.

    Dişlerin ve dişlinin yüzeyinin sertleştirilmesi. Bu, karbürleme, nitrürleme, indüksiyonla sertleştirme veya yüzey sertleştirme yöntemleriyle yapılabilir. Sertleştirme işlemi dişlinin gücünü ve dayanıklılığını arttırır, aşınma ve yorulmaya karşı direncini artırır.

    Dişlinin incelenmesi ve test edilmesi. Bu, boyut ölçümü, profil ölçümü, hatve ölçümü, salgı ölçümü, sertlik testi vb. yöntemlerle yapılabilir. Muayene ve test süreci, zincir dişlisinin teknik özellikleri ve kalite standartlarını karşıladığından emin olur.

    Zincir dişlisinin kullanım alanları çeşitlidir ve zincir tahrik sisteminin tipine ve uygulamasına bağlıdır. Sprocket kullanım alanlarına bazı örnekler şunlardır:

     

    Otomotiv endüstrisi: Dişliler araçların transmisyon sistemlerinde, eksantrik mili tahriklerinde ve diferansiyel mekanizmalarında kullanılır.

    Tarım makineleri: Dişliler, traktör, biçerdöver ve diğer tarım makinelerinin güç aktarım sistemlerinde kullanılmaktadır.

    Endüstriyel makineler: Dişliler CNC makinelerinde, konveyör sistemlerinde, makine üretim hatlarında ve diğer endüstriyel makinelerde kullanılır.

    Bisiklet ve motosiklet: Bisiklet ve motosikletlerde pedal hareketini tekerlek hareketine aktarmak için zincir dişlileri kullanılır.

    Film taşıma: Dişliler, filmi film projektörleri ve film kameraları boyunca taşımak için kullanılır. Dişliler, film stoğundaki film deliklerine geçer.

    Zincir dişlisi imalatındaki hesaplama formülleri zincirli tahrik sisteminin geometrisine ve kinematiğine dayanmaktadır. Dişli dişlerinin boyutu ve şeklinin yanı sıra sistemin merkez mesafesi, zincir uzunluğu, hız oranı ve güç aktarımını belirlemek için kullanılırlar. Zincir dişlisi imalatındaki bazı hesaplama formülü örnekleri şunlardır:

     

    Normal modül: Normal modül (m), diş boyutunun bir ölçüsüdür ve hatve çapının (d) diş sayısına (Z) oranı olarak tanımlanır. m = d / Z

    Hatve çapı: Hatve çapı (d), eşleşen iki dişlinin temas noktalarından geçen hayali bir dairenin çapıdır. d = mxZ

    Uç çapı: Uç çapı (da), dişlerin en dış noktalarından geçen hayali bir dairenin çapıdır. da = d + 2m

    Kök çapı: Kök çapı (df), dişlerin en iç noktalarından geçen hayali bir dairenin çapıdır. sd = d – 2,5 m

    Hatve: Hatve (p), hatve çapının yarısına eşit bir yarıçapa sahip bir daire boyunca ölçülen iki bitişik diş arasındaki mesafedir. p = m x pi

    Merkez mesafesi: Merkez mesafesi (C), iki eşleşen dişliyi destekleyen iki mil arasındaki mesafedir. C = (d1 + d2) / 2 + c^2 / 4(d1 + d2), burada c zincir uzunluğudur

    Zincir uzunluğu: Zincir uzunluğu (c), bir zincirin adım çizgisi boyunca ölçülen toplam uzunluğudur. c = p x N / cos beta + 2C sin beta + pi(d1 + d2) / 2p cos beta + (d1 – d2)^2 / 4pC cos beta, burada N zincir baklalarının sayısı ve beta sarma açısıdır

    Hız oranı: Hız oranı (i), eşleşen iki dişlinin açısal hızlarının oranıdır. i = n1 / n2 = Z2 / Z1 , burada n1 ve n2 dönme hızlarıdır ve Z1 ve Z2 diş sayısıdır

    Güç aktarımı: Güç aktarımı (P), zincirli tahrik sistemi tarafından aktarılan güç miktarıdır. P = T x n / 9550, burada T tork ve n dönüş hızıdır

     

    Bunlar dişli üretiminde kullanılan temel formüllerden bazılarıdır.

     

    Zincir dişlilerin avantajları ve dezavantajları şunlardır:

    Avantajları:

    Zincir dişliler, yüksek güç aktarım kapasitesi sağlarlar. Dişliler arasında büyük bir kuvvet aktarımı gerçekleşir.

    Zincir dişliler, uzun mesafelerde güç ve hareket iletebilirler. Mesafe uzamasına rağmen zincir dişli sistemi sorunsuz çalışabilir.

    Zincir dişliler, farklı kullanım alanlarına, farklı müşteri isteklerine uygun özel üretime uygun zincirler olması nedeniyle çok yönlüdür.

    Zincir dişliler, açık havada kullanılabilir oluşu nedeniyle hava koşullarından etkilenmezler2.

    Zincir dişliler, yağlanma gereksinimin az olması nedeniyle bakım maliyeti düşüktür2.

    Dezavantajları:

    Zincir dişliler, bir miktar gürültü ve titreşim üretirler. Bu da belirli uygulamalar için uygun olmayabilir2.

    Zincir dişliler, zamanla yıpranabilirler ve esneyebilirler. Bu da zincir dişli sisteminin performansını ve verimliliğini düşürebilir.

    Zincir dişliler, hatveli yapıları sebebiyle hareketi sabit hızda aktaramazlar. Bu da hız kontrolü gerektiren uygulamalar için uygun olmayabilir.

    Zincir dişliler, yüksek hızlarda çalışmadıkları için çok hassas imal edilmelerine gerek yoktur. Bu da yüksek hassasiyet gerektiren uygulamalar için uygun olmayabilir.

    Tunçmaksan Dişli Makine olarak 3000 Milimetreye kadar özel tip zincir dişli imalatı ve standart zincir dişli imalatı da yapmaktayız. Daha fazla bilgi ve sipariş için lütfen bizimle Contact us

    Some area of use for sprocket gears:

    ◗ Belt Sprocket

    ◗ Bicycle Sprocket

    ◗ Conveyor Sprocket

    ◗ Motorcycle Sprocket

    ◗ Machine Sprocket

    ◗ Automobile Sprocket

    ◗ Garage Door Sprocket

    ◗ Hoist Chain Sprocket

    ◗ Reducer Sprocket

    ◗ Vessel Sprocket

    ◗ Engine Sprocket

    ◗ Textile Machine Sprocket

    ◗ Drive Chain Sprocket

    ◗ Tracked Vehicle Sprocket

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    en_US